Bojujeme proti únave

Únava, pocit, ktorý zažil asi každý z nás. Ak sa zobudíme
unavený ojedinele, je to v poriadku. Môžeme napríklad spať v zlej polohe,
dopriať si kratší spánok ako je odporúčané, prípadne sa zobudíme unavený po
párty alebo inej činnosti. Problém nastáva, ak pretrváva chronická únava
dlhodobo. Vtedy by sme mali riešiť prečo vzniká a ako sa jej zbaviť. Tejto
problematike sme sa venovali v dnešnom článku.

Čo je to únava

Z lekárskeho hľadiska delíme únavu na fyzickú a psychickú
(duševnú). Tieto dva druhy sa môžu dokonca prelínať. Fyzická únava sa prejavuje napríklad pri športovaní. Ak to človek
preženie, môže sa dostať do stavu, kedy prichádza trasenie rúk, pocity na odpadnutie
alebo zvracanie alebo k hučaniu v ušiach. Ak sa unavia svaly, dochádza
ku poklesu sily, strate rýchlosti a jemnej koordinácie pohybu.

Preto nie je dobré, napríklad pred spaním cvičiť s ťažkými
váhami alebo premáhať telo nad jeho sily. Ideálne je cvičenie najneskôr 4
hodiny pred spaním. Za tento čas sa dokáže telo ako tak spamätať.

Pri psychickej únave človek
pociťuje vyčerpanie, ospalosť, stratu koncentrácie alebo zhoršenie pamäte. Najlepším
príkladom sú vodiči z povolania, ktorí musia prejsť dlhé trasy, za krátky
čas. V podstate, v oboch prípadoch, pri psychickej ale aj fyzickej
únave sú spúšťačom dlhodobé monotónne aktivity bez prestávok.

Únava po prebudení

Spánok, ktorý nám neprináša správny odpočinok má za následok
to, že sa prebúdzame s rovnakou únavou s akou sme si išli do postele ľahnúť.
Ako sme už spomínali, ak ide o jednorazovú záležitosť, že sa budíme
unavený je to viac menej v poriadku. Môže na nás ísť choroba, zle si
ľahneme, partner nás vytláča z postele, atď. Problém prichádza, ak sa zobúdzame
unavený dlhodobo. Vtedy je potrebné nájsť príčinu. Spúšťačom môžu byť úplné
banality alebo zdravotné problémy.

Medzi najčastejšie zdravotné problémy, ktoré majú vplyv na únavu
po zobúdzaní patrí choroba štítnej žľazy, nedostatok horčíka, potravinová
intolerancia, angína, chrípka alebo iné infekčné choroby. Za únavou môže stáť
aj depresia, roztrúsená skleróza alebo poruchy spánku.

Ako sa dá zbaviť únavy?

Ak únava prichádza vďaka zlej spánkovej hygiene, máme pre
vás tipy ako sa únavy jednoducho zbaviť.

Dôležité sú tekutiny

Častokrát zabúdame na pravidelný pitný režim a dostávame
telo do stavu dehydratácie. Dehydratácia sa prejavuje suchými perami, bolesťami
hlavy, pocitom smädu alebo aj samotnou únavou. Za deň by sme mali vypiť približne
20-40 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti. Dôležité je nevypiť veľké množstvo
vody na jeden krát, ale postupne rozloženie pitného režimu. Od malička sme
naučený na rôzne sladené vody alebo džúsy, vody so sirupom alebo podobné
nápoje. Ideálne je však pitie nesladenej, nesýtenej čistej vody. Ak nám čistá
voda nechutí, môžeme do nej pridať napríklad mätu alebo iné bylinky či ovocie.

Prísun čerstvého vzduchu

Nie len človeku, ale aj samotnej nehnuteľnosti prospeje
pravidelné vetranie. Dom alebo byt zbavíte prebytočnej vlhkosti a vy si
môžete dopriať čerstvý vzduch. Vetranie sa podceňuje najmä v zimnom období,
no odporúča sa vetrať minimálne 3x denne, najmä ráno a pred spaním.

Pohyb

Nemáme na mysli návštevu fitnes centra a zdvíhanie ťažkých
závaží. Úplne postačuje pravidelná ľahká prechádzka, prípadne jednoduché
ponaťahovanie tela pri vstávaní z postele.

Bylinné čaje

Na únavu sú zamerané najmä truskavec alebo pestrec. Dobré sú
tiež výťažky zo ženšenu alebo kotvičníka, ktorý povzbudzuje organizmus.

Zlá spánková hygiena

Pred spaním sa vyhnite TV alebo inej elektronike vyžarujúcej
modré svetlo a skúste ju nahradiť dobrou knihou. Ďalším častým zlozvykom
je prejedanie sa, alebo jedenie ťažkých jedál pred spaním. Na večeru by sme
mali jesť skôr ľahšie jedlá ako sú šaláty, kuracie mäso, prípadne ryby. Zabudnúť
treba aj na riešenie rodinných alebo pracovných problémov, ktoré zaspávanie
taktiež komplikujú.

V neposlednom rade ľudia často zabúdajú, že taktiež lôžko na ktorom spíme je veľmi dôležité. Ak spíme na preležanom alebo starom matraci, ktorý už dávno stratil svoje kladné vlastnosti, neposkytne telu takú oporu, akú potrebuje – neváhajte a vymeňte ho za nový matrac čím skôr.

The post Bojujeme proti únave appeared first on Stavebné centrum.



Zdroj: stavebnecentrum.sk – Bojujeme proti únave