Činnosti, ktoré negatívne ovplyvňujú spánok

Kvalita spánku nás ovplyvňuje
z hľadiska zdravia, nálady alebo pracovného výkonu. Ak sa človek dobre nevyspí,
telo si poriadne neoddýchne a bude mu chýbať energia počas celého dňa. Činnosti,
ktoré pred spaním vykonávame môžu spánok ovplyvniť pozitívne alebo negatívne. Dnes
sa zameriame na  negatívne, ktoré znižujú
kvalitu spánku. O aké činnosti sa jedná?

Insomnia – nespavosť

Čoraz väčšie množstvo populácie má problémy so zaspávaním
alebo nespavosťou, ktorá sa odborne nazýva insomnia. Svetová zdravotnícka
organizácia charakterizuje nespavosť nasledovne:

  •  ak sa
    prebudíte častejšie ako 3 krát počas noci s opätovným ťažkým zaspávaním,
    ktoré trvá viac ako 30 minúť,
  • O problémoch s nespavosťou môžeme hovoriť
    tiež vtedy, ak sa vyskytujú častejšie ako 3 krát do týždňa, počas jedného mesiaca,
  • doba zaspávania je dlhšia ako pol hodina.

Stretnúť sa môžeme s chronickou a akútnou nespavosťou.
Chronická sa vyskytuje v trvaní viac ako jeden mesiac a akútna trvá
približne do 3 týždňov. Akútna nespavosť sa vyskytuje častejšie a ide o stres
z práce, školy, zmena prostredia alebo akýkoľvek faktor, ktorý na človeka
pôsobí stresovo.

Príznaky

Príznaky nespavosti sú každému asi známe. Stačí keď sa človek
nevyspí jednu noc a môže ich pociťovať. Na človeka pôsobí únava, podráždenosť,
nesústredenosť. Avšak, v prípade, že sa človek dlhodobo nevyspí, môžu u neho
nastať problémy s pamäťou, bolesti hlavy, búšenie srdca, tráviace ťažkosti,
prípadne iné problémy.

Preto je naozaj dôležité, aby sme si dávali pozor na
zlozvyky. Ak sa ich nezbavíme čo najskôr, môžeme si privodiť naučenú nespavosť,
ktorá súvisí s nesprávnou spánkovou hygienou.

Činnosti, ktoré negatívne vplývajú na kvalitu spánku  

Elektronická čítačka

Čítanie pred spaním je síce zdravé, avšak netreba zamieňať
klasickú knihu za elektronické prístroje. Modré svetlo s telefónov,
počítačov alebo tabletov či televízie spôsobuje zníženú produkciu melatoninu,
ktorá privádza telu pocit ospalosti.

 Preto sa neodporúča
polhodinu pred spaním sledovať TV alebo pc, alebo akúkoľvek technológiu, ktorá
vyžaruje svetlo. Ak sa vám predsa len zaspáva lepšie pri TV, alebo seriáloch na
notebooku, je dôležité, aby ste mali obrazovku vzdialenú od tváre aspoň 35 cm a znížili
jas na minimum. Ak je to možné, nastavte si časovač vypnutia, aby vás neskôr
nezobudil hluk.

Facebook, SMS, Messenger

Alebo iné média, ktoré slúžia na komunikáciu by sme nemali
sledovať pred spaním. Namiesto spánku sa sústredíme na novinky alebo
prichádzajúce správy, ktoré nás udržiavajú v strehu.  V niektorých prípadoch sa ľudia dokonca
budia počas noci a kontrolujú prichádzajúce správy.

Pozor by sme mali dávať aj na deti, pretože podľa výsledkov
prieskumu National sleep Foundation, približne 10% detí vo veku 13-18 rokov sa
zobúdza zo spania každú, alebo takmer každú noc, z dôvodu volania alebo
odpovedania na správy.

Preto je dobré telefón pred spaním úplne vypnúť, prípadne si
zapnúť režim na ticho.

Jedlo pred spaním

Určite by sme sa mali vyhýbať kofeínu, či už vo forme kávy,
čaju, čokolády, prípadne iným výrobkom obsahujúcim kofeín. V prípade čaju
sa jedná konkrétne o biely a čierny čaj. Bylinkové čaje kofeín
neobsahujú. Netreba zabúdať ani na jedlá s príchuťou kávy alebo čokolády,
ktoré môžu taktiež kofeín obsahovať.

Zlý vplyv na zaspávanie majú aj slané alebo sladké pokrmy,
avšak najhoršie sú mastné a ťažké jedlá. Namiesto halušiek alebo rezňa,
treba uprednostniť ľahké bielkoviny v podobe kuracieho a morčacieho mäsa,
šunky, ryby, atď.  Dobrý je tiež
zeleninový šalát  pokvapkaný olivovým
olejom s celozrnným pečivom.

Alkohol pred spaním

Niekomu sa môže zdať, že po konzumácií alkoholu sa lepšie a rýchlejšie
zaspáva, avšak ba spánok pôsobí negatívne. Narušuje kvalitu spánku a hrozí
riziko prebudenia, pretože telo odbúrava etanol. Človek sa budí unavený a neschopný
sústrediť sa.

Teplota v spálni

Okrem spomínaných činností by sme tiež mali dbať na teplotu
v miestnosti, ktorá by sa mala pohybovať od 15 do 21°C. Ak bývate v podkrovnej
miestnosti, snažte sa cez deň poriadne vetrať, aby ste večer nemali v miestnosti
30°C, pri ktorých sa naozaj tažko zaspáva.

Ďalším problémom môže byť aj dlhé a intenzívne cvičenie
pred spaním.

The post Činnosti, ktoré negatívne ovplyvňujú spánok appeared first on Spi lepšie ako dobre!.



Zdroj: slad.sk – Činnosti, ktoré negatívne ovplyvňujú spánok