Čo všetko vplýva na kvalitu spánku?

Je zaujímavé, ako dokáže nedostatok spánku ovplyvniť človeka počas jeho bežného dňa. Či už sa jedná o podaný výkon v práci, nálady počas dňa, prípadne z hľadiska zdravia. Dlhodobý nedostatok spánku nesie pre človeka veľké riziko, preto je dôležité aby sme jeho úlohu nepodceňovali.

Spánok je dôležitý nielen pre deti, ale aj pre dospelých

Už od malička deťom zakazujeme ponocovať, pozerať televízor
pred spaním alebo jesť sladkosti, prípadne iné dobrôtky. Avšak, akonáhle človek
dospeje, zrazu tieto veci ignoruje a nevenuje spánku dostatok pozornosti. Tak
ako aj deti, tak aj dospelí by si mali dávať pozor na aktivity, ktoré pred spaním
vykonávajú. Aj keď sa to nezdá, to čo sa počas dňa deje, ovplyvňuje kvalitu
spánku počas celej noci.

Spánková hygiena

Problém so zaspávaním môže vzniknúť zo zdravotných dôvodov
alebo z dôvodu zlej spánkovej hygieny. V druhom prípade ide
o komplex činností pred spaním, ktoré negatívne ovplyvňujú dĺžku
a kvalitu spánku. Jednou z možností sú aj tabletky na spanie, avšak
tie odporúčame len v najhoršom prípade.  Najskôr je potrebné
odstrániť zlé návyky a až potom nasadiť liečbu medikamentami.

Čítanie pred spaním

Čítanie kníh patrí medzi relaxačné činnosti a mnohokrát
pomôžu pri zaspávaní. Bohužiaľ, v dnešnej dobe sa klasické knižky
vymieňajú za e-knihy, ktoré už také ideálne nie sú. Elektronická kniha (e-book)
je v podstate digitálny ekvivalent tlačenej knihy. Spomínané knihy sa dajú
čítať pomocou elektrických čítačiek, ktoré už pred spaním problémom môžu byť.

Jedná sa o to, že elektrické zariadenia produkujú modré
svetlo, ktoré spôsobuje zníženú produkciu melatoninu, ktorý spôsobuje pocit
ospalosti. Z tohto dôvodu by človek nemal približne 30 min pred spaním
pozerať televízor, sledovať seriály na notebooku alebo len tak surfovať na
internete.

Vzdať sa televízora alebo seriálov nejde zo dňa na deň,
preto sa treba postupne od spomínaných činností odlúčiť. Dôležité je, aby sa
nastavil časovač vypnutia, aby vás zariadenie počas noci nezobudilo.

SMS, Facebook,  Messenger, Hengouts

V podstate akékoľvek aplikácie, ktoré slúžia na
komunikáciu by sa mali pred spaním vypnúť. Problém je, že človek namiesto
spánku venuje pozornosť prichádzajúcim správam, ktoré ho udržiavajú
v pozore. V niektorých prípadoch sú ľudia dokonca ochotný nastaviť si
budík, aby mohli v strede noci odpísať na správy. Taktiež hádky cez
telefón, alebo zoči voči treba udržiavať mimo spálne. Ideálne je vyhnúť sa im
úplne, avšak nie vždy to ide.

Ak je naozaj potrebné nechať mobilné zariadenie počas noci
zapnuté, odporúčame zapnúť tichý režim alebo nastaviť len vibrácie. Niektoré
telefóny môžete nastaviť tak, že aj keď sú počas noci vypnuté, ráno bude budík
zvoniť aj tak.

Alkohol a jedlo pred spaním

Sú prípady, kedy sa ľudom po požití alkoholu zaspáva lepšie,
avšak, na kvalitu spánku pôsobí alkohol negatívne. Počas noci telo odbúrava
etanol, preto hrozí riziko prebudenia a ráno to nie je o nič lepšie.
Telo sa nezrelaxuje, a môže vzniknúť problém so sústredením sa počas dňa.

Okolité prostredie

Priestor v ktorom spíme, by mal byť udržiavaný a človek by sa tam mal cítiť dobre. Nie je dobré ponocovať v obývačke namiesto spálne. Myseľ by mala byť nastavená tak, že akonáhle vojde človek do spálne, je to známka toho, že sa ide spať. Taktiež z hľadiska pohodlia by sme mali uprednostniť posteľ pred gaučom.

Dôležitá je aj okolitá teplota, ktorá by sa mala pohybovať
medzi 15 až 21°C. Taktiež kvalita vzduchu zohráva určitú úlohu. Priestor treba
pravidelne vetrať.

Pozor si tiež treba
dávať na ťažké a slané jedlá a intenzívne cvičenie pred spaním.

The post Čo všetko vplýva na kvalitu spánku? appeared first on Stavebné centrum.



Zdroj: stavebnecentrum.sk – Čo všetko vplýva na kvalitu spánku?